Moreform than substance: Press coverage of the WTO protestsin Seattle
William S Solomon
Monthly Review; May 2000; 52, 1; Research Library Core

pg. 12

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.

More Form than Substance:
Press Coverage of the WTO
Protests in Seattle

by William S. Solomon

The mainstream U.S. news media have been shifting rightward
for at least two decades, as their corporate owners enforce tighter
ideological conformity. Oliver North and Pat Buchanan, for exam-
ple, are now regular commentators on television talk shows. And
all of the media now refer to people as “consumers,” cogs in a
capitalist machine. But still, news is less than half as profitable as
entertainment, and media firms are intensifying pressures on their
“news properties” for higher profits, which means the pursuit of
upscale demographics. Owners are removing journalism’s much-
vaunted separation of newsroom practices and business decisions,
blurring the line between news and entertainment, and forming
partnerships with one another to offer online news services. As
William Glaberson said in the New York Timesin July 1995, “Itis now
common for publishing executives to press journalists to cooper-

William S. Solomon teaches journalism and media studies at Rutgers University and
thanks Richard Smith for his insightful critique of an earlier version of this essay.

12



PRESS COVERAGE OF SEATTLE PROTESTS 13

ate with their newspapers’ ‘business side,” breaching separations
that were said in the past to be essential for journalistic integrity.”
Thus, in October 1996, the Wall Street Journal reported on a
personal feud between Rupert Murdoch and Ted Turner: “The
combatants quietly concede that they have become far too inter-
dependent to let the fight escalate into global warfare.”

The result is increasingly slick, shallow, sensationalist, and up-
beat news that lacks any capacity—and avoids any attempt—to
engage the public in critical thinking on basic issues. This is
especially so with business and economics: Felicity Barringer re-
ported in the New York Times in April 1998 that,“[M]ore than 250
Pulitzers in journalism have been awarded since 1978. Business
figures prominently in about 10.” The news media’s role, as exem-
plified by the New York Times, is that of an “organ of reassurance,”
to use Doug Henwood’s phrase. A case in point is the coverage of
the protests against the World Trade Organization (WTO) in
Seattle, which took place concurrent with the WTO ministerial
meetings of November 29 through December 4, 1999. The cover-
age documents the corporate media’s worldview, as they impose
on the events and participants what Todd Gitlin, writing in the
Socialist Review in 1979, called “standardized assumptions.”

This essay studies the twenty-two reports and editorials in the Los
Angeles Times and the thirty-five in the New York Times, from Novem-
ber 21 through December 21, 1999. These two papers are arguably
the most influential daily newspapers in the United States, and
among the largest. The Wall Street Journal, which has the second
largest circulation in the United States, is not a general circulation
newspaper; it aims primarily at financial elites, “middle manage-
ment...startups and Internet-based companies,” says Anne Stuart
in CIO Magazine (December 15, 1999-January 1, 2000). And the
jingoistic, tabloid-style USA Today’s news reports are so brief as not
to sustain lengthy scrutiny.

The Los Angeles Times is owned by the Times-Mirror Company;
the New York Times, a family-owned business since the late nine-
teenth century, announced in mid-March that it will be acquired

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



14 MONTHLY REVIEW / MAY 2000

by the Tribune Company in the near future. So probusiness
coverage is the norm, not because of secret calculations in a top
editor’s office but for structural reasons. “Every publication is used
to further its own interests from time to time,” said a lawyer for
media baron Rupert Murdoch, quoted in a piece by Elizabeth
Jensen and Eben Shapiroin the Wall Street Journal in October 1996.
Murdoch “does it no more often than anyone else.” Ben Bag-
dikian, in the Guild Reporter (April 1982), notes:

The new owning corporations of our media generally insist that

they do not interfere in the editorial product. All they do is

appoint the publisher, the editor, the business manager and
determine the budget.

If I wanted control of public information, that is all I would want.
I would not want to decide on every story every day or say “yes” or
“no” to every manuscript that came over the transom.

I would rather appoint leaders who understand clearly who hired
them and who can fire them, who pays their salaries and decides
on their stock options. I would then leave it to them.

The coverage of the Seattle protests in the New York Times and
the Los Angeles Times shows a common theme: Only zealots hold
radical critiques of the WTO, which actually represents the best
hope for the world’s future. This theme is developed in many ways.
First, radical critiques are attributed solely to marginal figures who
hold unconventional, impractical, and possibly unwise views.
“Who on earth were they,” the Los Angeles Times wondered, “and
what were they so mad about?” (December 3, p. Al). Such people
represent “an array of special-interest groups” (LAT, December 3,
p- Al), unlike the WTO delegates, who presumably represent
virtually all of the world’s peoples. Worse, some of the protesters
are anarchists: a New York Times headline read, “Dark Parallels With
Anarchist Outbreaks in Oregon” (December 3, p. A12).

The protesters “warn of a sinister, netherworld economy where
children are exploited in Dickensian factories . . . [and] greedy
corporations run roughshod over traditional ways of life” (LAT,
November 28, p. Al). For them, the WTO is “a handmaiden of
corporate interests” (NY7, December 1, p. Al), “the tyrannical

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



PRESS COVERAGE OF SEATTLE PROTESTS 15

symbol of a global economy that has shoved social priorities aside
in a relentless quest for profits” (LAT, December 3, p. Al). The
WTO meeting “has drawn” (LAT, December 1, p. Al) many
delegates, but the protesters “descended” on Seattle (NY7, Decem-
ber 1, p. Al), which rather suggests a plague of locusts. Editorials
were less subtle: The protesters are “a Noah'’s ark of flat-earth
advocates” (NYT, December 1, p. A23). Their “vitriol no doubt
plays well with certain audiences. . . . But many average Americans
may instantly realize . . . [that] the idea of increasing corporate
profits . . . is a goal you share with management” (LAT, Decem-
ber 5, p. Cl).

Yet the coverage did not simply denigrate the protesters. Quite
the contrary, it granted a degree of legitimacy to the many “peace-
ful” ones, as distinct from a “small knot” (NY7, December 1, p.
Al4) of “more militant elements” who used the police’s behavior
“as a cue to go on a rampage” (NYT, December 2, p. Al). This
legitimacy came at a price: It oversimplified the array of views
among the protesters. In so doing, it echoed Clinton’s stance of
siding “with the cause of many of the peaceful demonstrators”—as
though they all shared one view—"even as he denounced those
who engaged in violence” (NYT, December 2, p. Al). Further, it
misrepresented the protesters’ views: For many, Seattle was avenue
for raising a more basic issue than the WTO or the World Bank—a
strong critique of capitalism itself. This was abundantly clear to
people in the streets of Seattle. Richard Smith, a participant,
noted: “The anti-market, anti-corporate feeling, although strong,
was still fairly inchoate. But most people . . . definitely were for
. . . democratization of the economy. . . . Such demands are of
course ultimately anti-capitalist because they can’t be realized
under capitalist property relations.” For the New York Times,
though, “the basic point the demonstrators sought to make” was
“the need to reform the WT'O’s procedures and values” (editorial,
December 2, p. A34).

Such misrepresentations supported the implication that the
protesters’ criticisms were not so dissimilar to those of many WTO

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



e} MONTHLY REVIEW / MAY 2000

delegates themselves. From the meeting’s start, the WT'O’s “image
..was... [that] of an institution under siege from within—among
warring countries—and from without by unruly protesters” (LAT,
December 2, p. Al). This scenario lent itself to a paralle]l theme:
If only the protesters would understand “free trade” properly, then
they would support the WTO. Quoting delegates to this effect was
common: “These people don't understand the benefits of free
trade to developing nations,” said a German delegate (NYT, De-
cember 1, p. Al4). Estonia’s trade ambassador told some protest-
ers, “I'm a socialist. You people are nuts” (LAT, December 1, p.
Al). Swaziland’s delegate said of Seattle: “International trade built
this city, but people justdon’t getit” (NYT, December 2, p. A17). And
China’s chief trade negotiator stated: “Globalization is not a thing
that everyone naturally understands” (NYT, December 2, p. A17).

Thus, it was the WTO’s failure to explain ils case well, rather than
its policies, that the papers portrayed as a key cause of the demon-
strations. “We need to do a better job in explaining to the general
public what we do,” said Mexico’s trade ambassador (LAT, Decem-
ber 18, p. Al). “It’s terribly sad to me that we have let people tell
so many lies,” said a delegate from El Salvador (NYT, December
2, p. A17). “Expansion of trade and investment . . . promotes the
general welfare,” said a former deputy U.S. trade representative.
“Why they [critics] don’t see that, I don’t understand” (LAT,
November 28, p. Al).

Language is perhaps the most basic indicator of the corporate
media’s views. Such terms as “free trade” and “liberalization” were
notdefined; their meaning was assumed to be so clear as to require
no explanation. Thus “globalization” is simply a fact of life, rather
like gravity; certainly it is not a continuation of colonialism and
imperialism. Quite the contrary, the WTO was depicted simply as
a means to render the essentally benign process of “globalization”
as rational and equitable as possible. To “its most militant critics,
globalization amounts to an assault. .. on deep-seated cultural values”
and on the environment (LAT, November 28, p. Al). But “only
recently has anyone dreamed of connecting such assorted griev-

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



PRESS COVERAGE OF SEATTLE PROTESTS 17

ances to trade policy” (L.AT, November 28, p. Al). WTO propo-
nents always “said,” whereas WTO critics “argued” and “com-
plained.” In case this was too subtle, the appropriate perspective
was made clear: “Economists regard free trade as just about as
controversial as motherhood” (LAT, November 28, 1999, p. Al).

The protests themselves elicited the news media’s longstanding
aversion to social disorder—journalists are, according to Herbert
Gans, the author of Deciding What’s News, “as much concerned with
the restoration of order by public officials as with the occurrence
of disorder.” Seattle “was engulfed in demonstrations that threw the
opening of global trade talks into turmoil” (NYT, December 1, p. Al).
A “daylong spasm of protest . . . paralyzed downtown Seattle . . .
plunging parts of the city into chaos;” by day’s end, “skirmishes
continued between weary police and a remaining group of hard-
core protesters” (LAT, December 1, p. Al). Thus “violence” was
defined solely as social unrest and damage to private property, not
as environmental damage and human suffering. Although police
and protest groups had discussed the protest plans in advance, the
police may have been misled by “extreme dissenters” (LAT, De-
cember 2, p. Al). Perhaps, the Los Angeles Times reported, the
Seattle police should have been more proactive in learning the
demonstrators’ true intentions; in Washington, DC, the paper
said, police “even use informants and undercover officers.”

Reports on the protests were followed by reports commending
delegates who “struggled . .. to salvage” the meeting (LAT, Decem-
ber 2, p. Al). Clinton’s efforts “collapsed . . . after a rebellion by
developing countries and deadlock among America’s biggest trad-
ing partners” (NY7, December 5, p. Al). Just as Hanoi “fell” to the
National Liberation Front, so the WTO talks were called the
“Collapse in Seattle” (NYT, December 6, p. A30). Furthermore,
despite the massive demonstrations, the WI'Q’s impasse in Seattle
was reported as solely a consequence of internal divisions. Follow-up
reports noted the U.S. delegation’s contention that “progress” was
made, although “other countries reject the U.S. administration’s
thinking” (LAT, December 18, p. Al).

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



18 MONTHLY REVIEW / MAY 2000

Overall, the Los Angeles Times had more thorough coverage of
the demonstrations, including the protesters’ use of the Internet
and of cellular telephones. The protesters “are astonishingly so-
phisticated in their understanding of the most important issues
facing the world’s population” (December 6, p. C6). When police
chased demonstrators through streets outside downtown, “on-
lookers shouted from balconies and rooftops, a chorus of ‘Let
them go!’” (December 2, p. Al). The best quotation in all of the
coverage was that of a young man yelling at police who were
handcuffing dozens of demonstrators: ‘““You'll have to arrest the
entire population of the world if you want to get us all!”” (Decem-
ber 2, p. Al).

The New York Times offered a broader context for viewing the
protests. One report noted various international views: “In some
countries, commentators could barely contain their glee at what
they saw as a humiliating blow to American domination of the
world trade agenda. . . . Brazil and other Latin American countries
view the demonstrators as supporters of their own position—that
the international economic order is unfair to developing coun-
tries” (December 2, p. A17). More pointed was a report that WTO
officials “ducked significant action” on the “veil of secrecy sur-
rounding its proceedings. . . . ‘In England, it was called the Star
Chamber,"” said a Sierra Club official. Said Ralph Nader: “The first
thing a dictator wants is for no one to know what he’s doing” (De-
cember 4, p. A6). This was as close as either newspaper came to
explaining either the WTQO’s workings or its history. Similarly
omitted was the background of WTO Director Mike Moore who,
as a member of New Zealand’s cabinet, aided in the “massive
sell-off of public assets to international big business”—although
his administration “had no mandate for privatization” (Guard-
ian/Observer, letter to the editor, November 27).

The New York Times’ and the Los Angeles Times’ coverage was in
sharp contrast to that in Britain’s daily Guardian and Sunday
Observer, which ran sixty-seven stories and editorials on the Seattle
protests between November 21 and December 21, 1999. Its self-

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



PRESS COVERAGE OF SEATTLE PROTESTS 19

styled radical voice, made possible by the Guardian’s Scott Trust, is
the “single exception” to Britain’s concentration of media owner-
ship and the consequence that “proprietors and their resources
set clear parameters within which the creative activity of journal-
ism must be conducted” (as Bob Franklin pointed out in Newszak
and News Media in 1997). The parameters of the Los Angeles Times
and the New York Times become clearer when their coverage is
contrasted to that in the Guardian/Observer. Only the latter noted
the international nature of the protests. First, the Seattle demon-
strators came from various parts of the globe. Second, “simultane-
ously [with the Seattle talks] . . . nearly 1,200 non-governmental
organizations in 87 countries will be calling for wholesale reform
ofthe WT'O” (November 25). A regular reader of the Guardian/Ob-
server would not have been surprised by the WTO'’s impasse in
Seattle, as there were a number of advance reports to the effect that
“divisions between the world’s main trading blocs . . . scuppered
attempts to determine an agenda fora new round ahead of next week’s
meeting” (November 24).

In Seattle, the Guardian/Observer’s staff filed a number of reports
on the demonstrators’ preparations: “There is a heady whiff in the
air of anti-Vietnam protests” (November 30). Both U.S. newspa-
pers estimated the protesters’ numbers at thirty thousand; the
Guardian/Observersaid one hundred thousand. Similarly, the latter
newspaper was far more willing to criticize the U.S. delegation’s
behavior: In the hotels, “‘the U.S. is doing a bit of heavy arm-twist-
ing to get some of the developing countries to sign up to their
position, but it seems to have backfired,” said a European Union
official (December 1). U.S. officials “left it far too late to invite
prime ministers and presidents who—once it was clear that the
negotiations could become a PR disaster—found that their diaries
were too busy to spend a couple of days in Seattle” (December 2).
Most amusing was the report of a Guardian/Observercorrespondent
who was mistakenly given a delegate’s credentials and thus was able
to attend closed-door meetings: Many delegates seemed to doze,
and “the only sign of life is a Latin American delegation where the

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



20 MONTHLY REVIEW / MAY 2000

minister could well be in love with his adviser. . . . In the far
distance, one delegate is blowing bubblegum. One by one the
developing countries say their bit, but it looks as if the gap is far
too wide to be bridged” (December 3).

Only the Guardian/Observer reported that “African, Caribbean
and Latin American nations” were “furious at heavy-handed at-
tempts by the U.S.” to pressure them to agree to a deal. The
Organization for African Unity said “that it was prepared to block
agreement in protest at the way it was excluded from behind-the-
scenes discussions” (December 4). An Indian ecologist said that
the WTO “is being rejected around the world as people recognize
the face of unacceptable governance and undemocratic law-mak-
ing” (December 4). The social unrest in Seattle was summed up
by New York City Mayor Rudolph Giuliani: “‘It indicates the
remaining damage that Marxism has done to the thinking of
people’” (December 4).

When an issue is important to the state and the corporate sector,
they shape its coverage in the mainstream U.S. news media. (This
pointis made more extensively by Bagdikian in The Media Monopoly
and W. Lance Bennett in his essay on press-state relations in the
United States in the journal of Communication, Spring 1990.) For
these media, a basic critique—much less a total rejection—of the
WTO issimply unthinkable. As exemplified by the Los Angeles Times
and the New York Times, these media tended to trivialize and
misrepresent the demonstrators’ perspectives, thus devaluing
them and rendering them more compatible with corporate values.
This coverage is not explicable in terms of the media’s use of new
technologies (e.g., laptop computers, cellular telephones, and
computerized databases). Nor is it explained by journalists’ claims
to “objectivity,” or by scholars’ assertions that the news is an
idiosyncratic assortment of symbols and tropes. Rather, the main-
stream U.S. news media’s political economy is a far more reliable
guide to their content.

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



